Obecnie platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, Twitter, Instagram i Snapchat, mają wielu użytkowników. Trudno jednak powiedzieć, gdzie te platformy będą w przyszłości. Jest to szczególnie prawdziwe po wprowadzeniu aplikacji wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR).

Facebook

Pomimo ogromnego wzrostu Facebooka w ostatnich latach, w ostatnich latach obserwuje on spadek bazy użytkowników. Facebook nie jest sam w tym spadku. Twitter również traci użytkowników.

Sieć społecznościowa jest przedmiotem coraz większej kontroli. Firma stanęła w obliczu działań regulacyjnych i spotyka się ze wzmożoną krytyką. W ostatnich latach Facebook wykonał agresywne ruchy, aby wprowadzić wirtualną rzeczywistość i sztuczną inteligencję do głównego nurtu.

Podczas niedawnej rozmowy o zarobkach, Meta CFO Dave Wehner powiedział, że zmiany w polityce prywatności Apple ograniczą zdolność Facebooka do dostarczania ukierunkowanych reklam do iPhone’ów. Jest to „znaczący headwind” dla firmy, powiedział.

Firma musiała również poradzić sobie ze skandalem dotyczącym tworzenia profili rozpoznawania twarzy milionów użytkowników bez ich zgody. Whistleblower dostarczył dziesiątki tysięcy dokumentów do Wall Street Journal. Z dokumentów tych wynika, że firma wiedziała o problemach z platformą.

Biznes reklamowy Facebooka rozwijał się szybciej niż oczekiwano. Jego kwartalne przychody wzrosły o 12 procent rok do roku. Podczas gdy firma odnotowała spadek zasięgu organicznego, nadal ma przewagę, jeśli chodzi o łączenie rodzin i przyjaciół.

Facebook wykonał również ruchy, aby pomóc ludziom uzyskać dostęp do Internetu w krajach rozwijających się. Brian Boland, były wiceprezes Facebook, nadzorował partnerstwa z dostawcami Internetu w Afryce i Azji. Zrezygnował z firmy pod koniec 2020 roku.

Instagram

W przeciwieństwie do Twittera, Facebooka i LinkedIn, Instagram nie jest czystą platformą do udostępniania zdjęć. Jest to raczej platforma społecznościowa, która pozwala na tworzenie własnej marki i budowanie reputacji. Możesz to zrobić poprzez wykorzystanie zdjęć, filmów i historii.

W ostatnim roku Instagram wypuścił wiele nowych narzędzi dla firm. Na przykład możesz teraz dodawać linki do swoich historii lub wysyłać followersów na strony docelowe. Ponadto Instagram testuje obecnie nowe funkcje, które mają stać się powszechnie dostępne w najbliższych miesiącach.

Na przykład możesz teraz wyszukiwać historie na podstawie lokalizacji. Można też znaleźć naklejki, które pozwolą na zadawanie pytań lub przeprowadzanie ankiet wśród swoich followersów.

Nowe IGTV Instagrama to samodzielna platforma wideo. Pozwala ona na zamieszczanie filmów o długości do jednej minuty. Te filmy mogą być oglądane przez każdego. Daje to również nowy sposób na pokazanie swojej kreatywności i produktów.

Jeśli chcesz coś kupić na Instagramie, powinieneś szukać postów IGTV shoppable. Tym postom towarzyszy link w bio profilu, który przeniesie użytkowników na stronę Twojego sklepu na Instagramie. Jest to nowy sposób na zwiększenie zasięgu i zapewnienie konsumentom łatwego sposobu na zakup Twoich produktów.

Jedną z najlepszych rzeczy w Instagramie jest sposób, w jaki pozwala on budować wizerunek marki poprzez wykorzystanie zdjęć i filmów. Możesz również użyć Instagrama do edukacji swoich zwolenników na temat swojej firmy. Jest to szczególnie przydatne dla firm ecommerce.

Snapchat

Mimo, że Snapchat ma dopiero dwa lata, to już odcisnął swoje piętno na krajobrazie mediów społecznościowych. Staje się ważnym elementem dla marek, które chcą dotrzeć do młodych konsumentów.

Snapchat znany jest z krótkich filmików i zdjęć, a także z formatu Stories. Jednak oferuje również wiele innych cech i funkcji. Obejmuje to mini ekosystem gier i funkcji rozszerzonej rzeczywistości.

Jednak Snapchat nie jest jedyną aplikacją mobilną, która oferuje te funkcje. Facebook również uruchomił wiele podobnych funkcji. Jedną z najbardziej popularnych funkcji jest zakładka Discover. Znajdują się na niej materiały filmowe z miejsca zdarzenia oraz artykuły redakcyjne. W tej zakładce można również pomijać reklamy.

Korzystając z zakładki Discover, wybrane marki mogą promować swoje treści. To dobry pomysł, aby poznać swoich klientów. Jeśli jeszcze nie jesteś, zacznij dodawać ich jako znajomych. W ten sposób będziesz miał bezpośrednią linię do swoich fanów.

Kolejną fajną funkcją na Snapie jest jego Partners API. Pozwala to markom na tworzenie reklam i umieszczanie ich w aplikacji. Pozwala również dodać markę do swojej listy znajomych. Jeśli jesteś marką, możesz użyć API Partnerów, aby stworzyć bezpośrednią linię komunikacji ze swoimi fanami.

Dobrym przykładem tego jest nowa funkcja Spectacles. Te okulary pozwalają robić zdjęcia i filmy bez poświęcania zbyt wiele czasu na ekranie. To zabawny sposób na filmowanie.

TikTok

Opracowany przez chińską firmę programistyczną ByteDance, TikTok to aplikacja społecznościowa, która jest popularna zarówno wśród pokolenia Z, jak i młodych dorosłych. Jest to platforma do udostępniania wideo, w której użytkownicy mogą tworzyć krótkie filmy.

Udostępnia również klipy muzyczne, efekty dźwiękowe i filtry. Użytkownicy mogą dodawać komentarze do filmów. Posiada również algorytm, który ułatwia postom przejście w wiral. Użytkownicy TikTok spędzają w aplikacji średnio 11 minut na sesję.

TikTok to świetny sposób na dotarcie do międzynarodowej publiczności. Pozwala także na tworzenie wyzwań wideo, które nakłaniają użytkowników do uczestnictwa w trendowych tematach. Ci, którzy biorą udział, otrzymują spersonalizowane rekomendacje.

TikTok stał się również platformą dla marek do interakcji z użytkownikami. Na przykład marka Guess zaprosiła wszystkich użytkowników TikTok z siedzibą w USA do udziału w wyzwaniu z hashtagiem #InMyDenim. Wyzwanie to nakłaniało użytkowników do tworzenia treści wideo ubranych w dżinsy. Wygenerowało ono ponad milion wyświetleń.

TikTok stał się również jedną z największych platform social media na świecie. Według stanu na październik 2017 roku ma ponad 1 miliard pobrań na całym świecie. Platforma oferuje również streaming na żywo. Posiada również funkcję o nazwie Reels, która pozwala użytkownikom tworzyć serie filmów do 30 sekund.

TikTok stał się oknem na dzisiejszą kulturę młodzieżową. Stał się również wpływową platformą dla Generacji Z, która urosła do rangi największego segmentu użytkowników sieci społecznościowych.

Wideo 360 stopni

Posiadanie kamery wideo 360 stopni to łatwy sposób na stworzenie nowego formatu wizualnego, który jest wciągający i interaktywny. Można go oglądać na różnych standardowych urządzeniach, w tym smartfonach i tabletach, a także na zestawach słuchawkowych rzeczywistości wirtualnej.

Wideo 360 stopni to świetny sposób na opowiedzenie historii. Wiele firm przyjęło już tę technologię i czerpie z niej korzyści. Dzięki niej widzowie mogą doświadczyć miejsc i produktów w nowy, ciekawy sposób.

Na przykład firmy odzieżowe włączyły wideo 360 stopni do swoich kampanii marketingowych. Dzięki temu konsumenci mogą oglądać produkty w realistyczny sposób i udowodnić ich wartość.

Inną ważną rzeczą, którą należy wiedzieć o wideo 360 stopni jest to, że działa dobrze w przestrzeni marketingowej stylu życia. Pozwala widzom zobaczyć produkty pod różnymi kątami, a także doświadczyć muzeum lub deski surfingowej na plaży.

W ciągu ostatnich kilku lat wideo 360 stopni poczyniło znaczne postępy w świecie wirtualnej rzeczywistości. Choć może minąć jeszcze trochę czasu, zanim trafi do przystępnych cenowo urządzeń konsumenckich, prawdopodobnie pozostanie kluczowym formatem w najbliższej przyszłości.

Pierwsze wykorzystanie wideo 360 stopni jako narzędzia marketingowego było dziełem firmy Merrell, która wykorzystała swoje doświadczenie Trailscape VR do promowania premiery nowych butów turystycznych. Polegało ono na zabraniu użytkowników na niebezpieczną górską wędrówkę.

Najważniejszą rzeczą, jaką należy wiedzieć o zdolności wideo 360 stopni do tworzenia bardziej wciągających doświadczeń, jest to, że robi to w dużym stopniu. Na przykład, Trailscape firmy Merrell zabrał użytkowników na zdradliwą górską wędrówkę, co byłoby prawie niemożliwe przy użyciu tradycyjnego wideo.

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR)

Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej (AR) i rzeczywistości wirtualnej (VR) w platformach mediów społecznościowych staje się coraz bardziej powszechne. Jednak technologie te mają jeszcze wiele do zrobienia, zanim staną się powszechne. Istnieje szereg plusów i minusów ich używania.

Jednym z największych plusów jest to, że rzeczywistość rozszerzona pozwala konsumentom na podgląd produktów przed ich zakupem. Mogą go używać, aby zobaczyć, jak meble będą wyglądać w pokoju. Pozwala również konsumentom przetestować różne produkty, takie jak odzież, w sklepie stacjonarnym.

Z drugiej strony, wirtualna rzeczywistość jest całkowicie wciągająca. Pole widzenia użytkownika jest zablokowane, co tworzy bardzo wciągające doświadczenie. Zazwyczaj doświadcza się jej za pomocą zestawu słuchawkowego i wyświetlacza montowanego na głowie. Ta technologia jest wciąż w powijakach, ale wielu ekspertów spodziewa się, że w najbliższej przyszłości będzie coraz bardziej popularna.

Obie technologie są rozszerzane przez zastosowanie urządzeń mobilnych. Urządzenia te zwykle zawierają kamerę i czujniki do wykrywania lokalizacji i orientacji. Posiadają również globalny system pozycjonowania (GPS) i akcelerometry.

Ponadto AR wykorzystuje wizję komputerową do rozpoznawania obiektów w otoczeniu użytkownika. Informacje te mogą być przetwarzane bezpośrednio lub odciążone do innej maszyny.

Technologie te są integrowane z aplikacjami katalogowymi sklepów i zaczynają odgrywać ważną rolę w ecommerce. Detaliści rozwijają technologie AR, aby zapewnić kupującym wciągające doświadczenia na każdym etapie procesu zakupowego.