Wśród wielu sposobów pozostawania w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną, media społecznościowe są jedną z najpopularniejszych form. Istnieje wiele serwisów społecznościowych, w tym Facebook, Twitter i MySpace. Niektóre z tych stron zostały zaprojektowane jako przestrzenie społeczne dla ludzi, podczas gdy inne zostały stworzone jako sieci społeczne dla firm.

Prezentowana treść powstała dzięki współpracy z cyfrowekursy.pl

MySpace

Początkowo MySpace był siecią społecznościową. Rosła jego popularność, ponieważ był to sposób na łączenie się ludzi z innymi. Ułatwiał również dzielenie się plikami i informacjami. Ludzie mogli dostosowywać swoje strony, dodawać zdjęcia i tekst. Było to również miejsce dla artystów, aby promować się i sprzedawać produkty.

Wraz z rozwojem MySpace stał się ważną innowacją w konsumpcji muzyki. Artyści mogli w łatwy sposób przesyłać muzykę i udostępniać teledyski. Strona pozwalała także zespołom na interakcję z fanami i nagłaśnianie koncertów. Niektórzy artyści mogli sprzedawać towary lub podpisać kontrakt z wytwórnią płytową.

W 2009 roku, MySpace miał drugą największą liczbę użytkowników, za Facebookiem. Jednak MySpace był postrzegany jako bardziej podejrzana strona niż Facebook. Niektórzy rodzice obawiali się, że ich dzieci mogą być narażone na kontakt z drapieżnikami seksualnymi na tej stronie. MySpace miał również problemy z przyciągnięciem starszych użytkowników, co spowodowało spadek poniżej 40 milionów użytkowników.

W 2005 roku, Rupert Murdoch’s News Corp kupił MySpace za 580 milionów dolarów. Później sprzedali witrynę Justinowi Timberlake’owi za 35 milionów dolarów w 2011 roku. Strona poszła dalej, aby stać się jednym z najczęściej odwiedzanych stron internetowych na świecie.

Strona pozostawała popularna przez dwa lata, aż Facebook prześcignął ją w ruchu. Jednak MySpace nadal istnieje. Jest to również drugi co do wielkości serwis społecznościowy w Stanach Zjednoczonych.

MySpace rozpoczął działalność jako serwis społecznościowy, ale wkrótce ewoluował w kierunku muzycznego serwisu społecznościowego. Użytkownicy mogli przesyłać na stronę teledyski, co wzburzyło przemysł płytowy.

Po kilku latach MySpace został kupiony przez Time Inc. W 2013 roku MySpace zmienił swój nacisk z muzyki na treści redakcyjne. Witryna pozwala teraz użytkownikom dostosować swoje strony za pomocą zdjęć, tekstu i obrazów tła. Pozwala również użytkownikom na wyszukiwanie treści zamieszczonych przez innych użytkowników. Mogą oni również znaleźć potencjalnych partnerów romantycznych.

SixDegrees

W latach 90. istniało wiele platform internetowych. Jednak pierwszą witryną społecznościową była Six Degrees. Ta strona była portalem społecznościowym, który oferował możliwość nawiązywania znajomości, wysyłania wiadomości, zamieszczania zdjęć i elementów tablicy ogłoszeń. Strona została nazwana na cześć teorii sześciu stopni separacji.

Teoria „sześciu stopni separacji” stwierdza, że każdy jest połączony przez sześć stopni separacji. Teoria ta powstała w opowiadaniu z 1929 roku. Nazywana jest również zasadą sześciu uścisków dłoni.

Witryna Six Degrees była pierwszym biznesem online, który mapował prawdziwe relacje. Miała również ładny interfejs użytkownika. Został on zaprojektowany dla 15 do 20 lat demograficznych. Strona zawierała listy przyjaciół, szkół i kontaktów zewnętrznych. Zawierała również usługę poczty elektronicznej.

Six Degrees miał 100 pracowników i 3,5 miliona w pełni zarejestrowanych członków. Jest również przypisywany jako pierwsza sieć społecznościowa. W 1999 roku została zakupiona przez YouthStream Media Networks za 125 milionów dolarów. Jego zamknięcie nastąpiło 11 lat później.

Strona była również pierwszą, która pozwoliła użytkownikom na stworzenie indywidualnego profilu. Była również pierwszą, która pozwoliła użytkownikom na zamieszczanie zdjęć i filmów.

Strona posiadała również pierwszą platformę „Open Diary”. Open Diary pozwalał użytkownikom na pozostawianie komentarzy na innych profilach. Dzięki temu pisarze mogli również dzielić się swoimi osobistymi historiami z innymi użytkownikami.

Na stronie znajdował się również blog. Blog to jeden z pierwszych serwisów społecznościowych. Umożliwiał użytkownikom tworzenie postów na blogu, które mogły być czytane przez każdego w dowolnym momencie.

Kolejnym serwisem społecznościowym był Friendster. Była to pierwsza sieć społecznościowa, która pozwalała użytkownikom tworzyć profile, a następnie zawierać znajomości. Użytkownicy mogli również komentować inne profile, zamieszczać zdjęcia i udostępniać filmy. Strona miała podobny układ do Six Degrees.

Friendster

Założony przez Jonathana Abramsa w marcu 2002 roku, Friendster był pierwszym dużym serwisem społecznościowym. Założony na koncepcji „kręgu przyjaciół”, Friendster oferował sposób na nawiązywanie nowych znajomości, odkrywanie nowych hobby i dzielenie się wiadomościami, zdjęciami i filmami. Ponadto, Friendster oferował użytkownikom możliwość dostosowania swoich stron profilowych i przesyłania treści online.

Strona rozpoczęła się jako serwis randkowy, ale wkrótce wzrosła do serwisu społecznościowego. Sukces Friendstera został przypisany do jego innowacyjnego wykorzystania koncepcji „kręgu przyjaciół” sieci społecznej. Użytkownicy mogli zapisywać przyjaciół i zamieszczać komentarze na profilach innych osób.

Użytkownicy mogli również dostosować swoje profile i osadzać filmy i muzykę na swoich stronach. Do 2004 roku Friendster miał ponad trzy miliony użytkowników. To był drugi najbardziej popularny serwis społecznościowy po MySpace, i konkurował z Yahoo! i Facebook.

Chociaż Friendster oferował innowacyjny design i nowy sposób łączenia się z przyjaciółmi, strona nie nadążała za rosnącą liczbą użytkowników. Strona doświadczyła problemów z błędami, a klienci napotkali ceglane ściany w logowaniu.

Friendster ostatecznie połączył się z MOL Global, wiodącym dostawcą płatności w Malezji. Obie firmy utworzyły również szereg wspólnych przedsięwzięć, takich jak Friendster Gift Shop, Friendster Wallet, a także bezpłatna infrastruktura Wi-Fi dla sprzedawców. Friendster’s Wallet oferował mikrowydatki dla ponad 115 milionów zarejestrowanych użytkowników na Friendsterze. Portfel obsługiwał również płatności online za pomocą kart pre-paid, oraz płatności mobilne.

W 2007 roku Friendster otrzymał nagrodę Top 100 Private Company Award przyznawaną przez AlwaysOn Media. W 2011 roku Friendster ponownie wymyślił siebie jako platformę gier społecznych. Strona nadal rosła i ostatecznie miała ponad 100 milionów zarejestrowanych użytkowników.

Twitter

Założony przez Jacka Dorsey’a i Evana Williamsa, Twitter jest serwisem mikroblogowym i społecznościowym. Jest to również newswire. Strona stała się punktem zapalnym debaty i przyciągnęła uwagę tych, którzy chcieliby stłumić informacje. Jego popularność wzrosła, gdy stał się jedną z najpopularniejszych firm z Doliny Krzemowej.

Zanim Twitter stał się kwitnącą firmą, współzałożyciele pracowali nad witryną do podcastów i aktualizacji statusu o nazwie Odeo. Firma ta została uruchomiona w listopadzie 2004 roku.

Po konferencji popularność firmy zaczęła gwałtownie rosnąć. W ciągu zaledwie 48 godzin firma zebrała 8 milionów dolarów. Użytkownicy firmy przyczynili się również do zebrania funduszy na pomoc ofiarom trzęsienia ziemi na Haiti.

Podczas powstań w ramach Arabskiej Wiosny w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, Twitter stał się istotnym narzędziem. Korzystali z niego również irańscy protestujący, aby komunikować się ze sobą.

Twitter zaczynał jako platforma komunikacyjna oparta na SMS-ach. Strona była przede wszystkim darmowa, z elementem społecznościowym. Oferował użytkownikom możliwość zamieszczania wiadomości tekstowych i dzielenia się informacjami. Wkrótce stał się samodzielnym serwisem. Jego popularność szybko rosła, a w lipcu 2010 roku Twitter zaczął monetyzować swoją platformę poprzez sprzedaż „Promoted Tweets”.

Pierwszy Tweet został wysłany przez Jacka Dorseya 28 stycznia 2006 roku. To czytać „właśnie ustawienie mojego twttr”. Oznaczał on oficjalny start najwcześniejszej wersji Twittera.

Nie wiadomo, ile Tweetów zostało wysłanych w pierwszym roku. Szacuje się, że do końca 2021 roku Twitter będzie miał 217 milionów monetyzowalnych, dziennych aktywnych użytkowników. Liczba monetizable daily active users jest miarą tego, jak wiele osób jest narażonych na reklamy na Twitterze każdego dnia.

TikTok

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym użytkownikiem mediów społecznościowych, czy nowym na platformie, prawdopodobnie słyszałeś o TikTok. Pierwotnie uruchomiona w 2016 roku, aplikacja do udostępniania wideo szybko stała się jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych.

Aplikacja została pierwotnie stworzona, aby zachęcić do kreatywności i rozrywki. Stała się jednak również platformą dla celebrytów i treści promocyjnych dedykowanych konkretnym markom. Posiada również bogatą bibliotekę utworów.

Nie chodzi tylko o tworzenie filmów; chodzi o wykorzystanie algorytmu do wyświetlania treści konkretnemu podzbiorowi użytkowników. Algorytm wykorzystuje złożony system ważonych sygnałów do przewidywania treści, które prawdopodobnie spodobają się użytkownikom. Zachęca również użytkowników do odkrywania i poznawania nowych treści.

Algorytm sugeruje również mniejszemu podzbiorowi użytkowników filmy, które mają większe prawdopodobieństwo stania się wirusowymi. Filmy z dobrym wskaźnikiem zaangażowania użytkownika są również popychane do większej liczby użytkowników o podobnych zainteresowaniach.

Aplikacja posiada również centrum Digital Wellbeing, które pozwala użytkownikom kontrolować, ile czasu spędzają w aplikacji. Użytkownicy mogą również kontrolować, jakie komentarze otrzymują do swoich postów. Jest też funkcja prywatnego konta, która ogranicza przychodzące wiadomości.

TikTok ma również biura w Pekinie, Los Angeles, Bombaju i Moskwie. Aplikacja jest dostępna na ponad 150 rynkach i jest jedną z najszybciej rozwijających się platform mediów społecznościowych.

Jednym z najbardziej widocznych trendów na TikTok są piosenki z synchronizacją ust. TikTok wykorzystał również wyzwania związane z hashtagami. Na przykład, wyzwanie #InMyDenim zachęcało użytkowników do umieszczania filmów w dżinsach. Przyciągnęło to miliony wyświetleń. Doprowadziło to również do rozpoczęcia współpracy z markami w USA.

TikTok zapłacił za partnerstwo z celebrytami, takimi jak Jimmy Fallon, aby promować platformę. Jednak firma została również oskarżona o cenzurę.